maanantai 23. kesäkuuta 2014

Minä

Ajattelin kertoa näin aluksi ehkä vähän ittestäni jos tätä nyt joku sattuisi joskus vaikka lukemaan.
Olen Helsingistä, mutta asun tällä hetkellä Uppsalassa. Hain aikoinaan lukion jälkeen Helsingin yliopistoon oikikseen, mutta kun ekalla kerralla jäin vähän alle pääsyrajan ja tokalla kerralla mokasin pääsykokeen kirjoittamalla yhden vastauksista väärään vastauslomakkeeseen päätin että nyt riitti. Kun ei kerta Helsingissä nappaa niin sitten ei vaan nappaa. Hain Ruotsiin ja pääsin Uppsalan yliopistoon jossa opiskelen tällä hetkellä. Siellä on nyt tullut vietettyä viimeiset 2,5 vuotta ja ainakin seuraava vuosi olisi myös tarkoitus viettää Uppsalassa. Sen jälkeen onkin vain vaihto-lukukausi ja sitten gradun kirjoittamista joten paljon enää! Onneksi. Oon aina ollu koulu-ihminen ja pienenä en edes tykännyt kesälomista. Mutta nyt jopa mulle alkaa riitämään. Haluisin valmistua jo! Työelämä ei oo kyllä koskaan aikasemmin kutsunu mua luokseen näin houkuttelevasti.




Vaikka oonkin aika kirjaihminen niin mulla on aina ollut myös luova puoli. Luovuus on oikeastaan aina ollut osa mun elämää, mutta viimeaikoina yliopistoelämän alkamisen jälkeen musta on tuntunut ettei siihen ole yksinkertasesti vaan enää aikaa. Pienenä hengasin aina isäni ateljeessa maalaten ellen ollut balettitunnilla, ylä-asteella olin kuvisluokalla ja koko ajan tehtiin kaikennäköisiä projekteja, lukiossa olin EK-tanssiryhmässä ja harrastin tanssia melkein joka päivä ja abivuonna suoritin kuvisdiplomin. Mutta lukion jälkeen kaikki jotenkin tyssäsi. Viimeaikoina oon huomannu kaipaavani luovuutta mun elämään joten päätin vihdoin tehdä asialle jotain. Oon kaivanut värit ja pensselit esiin, lukenut sisustuslehtiä, etsinyt inspiraatiota netistä, ja perustanut tämän blogin. Toivottavasti luovuus löytää tiensä takaisin mun elämään. Mulla on nimittäin kamala ikävä sitä !

Ainiin piti kertoa itestäni eikä hukkua sivuraiteille.
Noh, tässä tulee vähän faktaa

- Ikä: 23
- Pituus: 168cm
- Lempiväri: vanhanajan roosa
- Motto: You can't lose if you never give up.
- Luonne: järkyttävä kontrollifriikki, eläinrakas, girly girl, ihan liian kiltti ja naivi, keittiössä katastrofi, temperamenttinen ja välillä mulla on muiden mielestä kummallisia juttuja jotka mun itseni mielestä huipputason luokkaa (esim. farao/egypti tanssi).



xoxo,
Laura

2 kommenttia:

  1. Anonyymi11:31:00 ip.

    Moikka!
    Mä haluaisin kysyä sun opiskeluista muutaman kysymyksen, mihin en ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt vastausta. Olen miettinyt itse lähteväni opiskelemaan ruotsiin, mutta pelkään kielen tuottavan ongelmia. Minkälainen ruotsin kielen osaaminen sinulla oli ennen lähtöä? Toinen asia joka huolestuttaa on sisäänpääsyvaatimukset. En ole koskaan ollut huippuhyvä koulussa, keskiarvoni on noin yhdeksän paikkeilla. Minkälaiset mahdollisuudet minulla olisi päästä opiskelemaan esimerkiksi uppsalaan lakia olettaen että kirjoitukset sujuisivat hyvin. Kiitos jos osaat auttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!

      Kieli ei ole oikeasti niin vaiketa, uskallan väittää että jos olet saanut edes 7 arvosanan ruotsissa niin pärjäät kyllä oikein hyvin :) Tietysti riippuu vähän mitä alaa haluat opiskella. Oikiksessa kaikki termit ja sanat on kaikille opiskelijoille uusia joten kaikki on ikäänkuin samalla viivalla aluksi. Joku muu ala missä ei ole samalla tavalla omaa "kieltä" on periaatteessa vaikeampaa koska silloinhan ruotsalaisilla on paremmat lähtökohdat. Mulla oli 9 luokkaa ruotsin kurssien arvosanat kun pääsin lukiosta ja ylppäreistä sain E. Osasin ihan pienenä ruotsia mutta se ehti unohtua ala-astella ja tulla yläasteella vielä takaisinkin.

      Sisäänpääsyvaatimukset vähän vaihtelee haetko keväällä vai syksyllä ja mihin kaupunkiin haet. Keväisin on tietenki helpompi päästä kun syksyllä, mutta kaikkiin kaupunkeihin ei voi hakea keväällä. Mulla oli about sama keskiarvo kun sulla ja pääsin keväällä 2012. Uppsalaan ja Lundiin hakee tosin enemmistö niistä jotka haluaa lakia opiskella joten niihin on ehkä vähän vaikeampi päästä kuin esim Tukholmaan jossa oikiksen taso ei ehkä ihan yllä Lundin ja Uppsalan tasolle. Göteborg on myös tosi hyvä kaupunki mutta sinne voi hakea vissiin vain syksyisin.

      Toivottavasti oli jotain hytötyä! Onnea hakuihin :)

      Poista